Niemal 1000 rolników bardziej bezpiecznych dzięki akcji wymiany osłon wałów przegubowo-teleskopowych
Prawie tysiąc osłon wałów przegubowo-teleskopowych zostało wymienionych w ramach wspólnej akcji Wielkopolskiej Izby Rolniczej i Towarzystwa Ubezpieczeń Wzajemnych „TUW”. Akcja objęła już 10 wielkopolskich powiatów i cieszyła się dużą popularnością.
Akcja wymiany osłon wałów przegubowo-teleskopowych jest kontynuowana
Od czerwca do końca października 2022 roku na terenie dziesięciu powiatów województwa wielkopolskiego rolnicy mogli zaopatrzyć się w nowe osłony wałów przekaźników mocy do maszyn rolniczych.
Akcja cieszyła się sporą popularnością, dlatego postanowiono ją przedłużyć na kolejne miesiące i poszerzyć o kolejne powiaty. W efekcie od połowy listopada rolnicy znów mają możliwość wymiany zużytych osłon na nowe.
Wymiana osłon zazwyczaj odbywa się na terenie warsztatów przy szkołach kształcących w kierunkach rolniczych. Oferta przeznaczona jest dla wszystkich rolników, którzy zgłoszą się do Biur Powiatowych WIR, a następnie stawią się wraz z wałem przegubowo-teleskopowym w wyznaczonym miejscu.
Szkoły kształcące w kierunkach rolniczych, na terenie których odbywa się proces wymiany osłon dostarczonych wałów przegubowo-teleskopowych, są placówkami, z którymi WIR zawarła wcześniej stosowne porozumienia o współpracy.
– Porozumienia odnoszą się do zadań związanych z kształceniem uczniów w zawodach rolniczych, ale także do realizacji inicjatyw odnoszących się do bezpieczeństwa pracy w rolnictwie. W tym zakresie akcje wspiera także inspekcja pracy. Przedstawiciele PIP biorą udział w poszczególnych spotkaniach i zwracają uwagę na konieczność przestrzegania zasad prawidłowej obsługi maszyn i urządzeń rolniczych – podkreśla Michał Pawliczuk szef rawickiego biura Izby.
Wymiana na terenie warsztatów szkolnych – praktyka i edukacja w jednym
Wielkopolska Izba Rolnicza przyznaje, że akcja dwa wymiary: praktyczny i edukacyjny. Oprócz wymiany osłon na nowe, rolnicy maja okazję zapoznać się z zasadami bezpieczniej pracy przy obsłudze maszyn rolniczych. Takich działań nigdy nie jest za dużo. Na miejscu można otrzymywać także ulotki informacyjne wydane przez Państwową Inspekcję Pracy i izbową spółkę ROL-WIR, zawierające zasady bezpiecznej pracy w gospodarstwie.
Jak poprawnie skonfigurować wały teleskopowo-przegubowe?
Oferta rynkowa wałów przegubowo-teleskopowych jest bogata. Dlatego, aby ułatwić sobie zamówienie odpowiedniego typu warto poznać jego numer katalogowy. Na numer katalogowy składa się z pięciu kodów, a każdy z nich oznaczony jest innym kolorem:
· Kod A – kod modelu wału,
· Kod B – kod widłaka po stronie ciągnika,
· Kod C – kod długości minimalnej,
· Kod D – kod osłony,
· Kod E – kod widłaka lub sprzęgła po stronie maszyny.
Następnie, wypełniając poszczególne pola odpowiednimi kodami otrzymuje się numer katalogowy jednoznacznie opisujący potrzebny wał przegubowo-teleskopowy.
Wartości poszczególnych kodów należy szukać na stronach poszczególnych modeli wałów oraz w części opisującej sprzęgła bezpieczeństwa. Istnieje również możliwość skorzystania z „Konfiguratora WPT” znajdującego się na stronie www.sipma.pl.
Wały przegubowo-teleskopowe muszą być wykorzystywane zgodnie z ich przeznaczeniem
Wały i sprzęgła są zaprojektowane dla określonych typów maszyn i warunków wytrzymałościowych. Instrukcje obsługi ciągników i maszyn powinny zawierać dane umożliwiające odpowiedni dobór wału i sprzęgła. Przeniesienie napędu musi być w pełni bezpieczne:
· wał w kompletnej osłonie,
· dodatkowe osłony w ciągniku i maszynie,
Rozwaga i bezpieczeństwo przede wszystkim
Używaj maszyn tylko z wałami przegubowo-teleskopowymi przeznaczonymi do napędzania tych maszyn.
Przed przystąpieniem do pracy należy sprawdzić czy:
1. wszystkie osłony (w ciągniku, maszynie i wale) są na swoich miejscach i czy są sprawne. Zniszczone lub zagubione elementy muszą być wymienione na oryginalne przed przystąpieniem do pracy.
2. wał przegubowo-teleskopowy jest prawidłowo przyczepiony do ciągnika i maszyny przed przystąpieniem do pracy. Nie wolno zbliżać się do wirujących części, gdyż grozi to śmiercią lub kalectwem. W czasie czynności obsługowych wału i maszyny silnik ciągnika i napęd WOM muszą być wyłączone.