Zgłaszanie naruszeń prawa

Wyciąg z „Procedury zgłaszania naruszeń prawa, przeprowadzania postępowań wyjaśniających i podejmowania działań następczych w TUW „TUW”” – podstawowe informacje dla Sygnalisty z zewnątrz organizacji

§ 2 Definicje

Użyte pojęcia oznaczają:

2. Działania odwetowe – bezpośrednie lub pośrednie działanie lub zaniechanie w kontekście związanym z pracą, które jest spowodowane zgłoszeniem lub Ujawnieniem publicznym i które narusza lub może naruszyć prawa Sygnalisty lub wyrządza lub może wyrządzić nieuzasadnioną szkodę Sygnaliście, w tym bezpodstawne inicjowanie postępowań przeciwko Sygnaliście;

3. Informacja o Naruszeniu prawa – informacja, w tym uzasadnione podejrzenie dotyczące zaistniałego lub potencjalnego Naruszenia prawa, do którego doszło lub prawdopodobnie dojdzie w TUW „TUW”, w którym Sygnalista uczestniczył w procesie rekrutacji lub innych negocjacji poprzedzających zawarcie umowy, pracuje lub pracował, lub w innym podmiocie prawnym, z którym Sygnalista utrzymuje lub utrzymywał kontakt w kontekście związanym z pracą, lub informację dotyczącą próby ukrycia takiego naruszenia prawa;

7. Naruszenie prawa – działanie lub zaniechanie niezgodne z prawem lub mające na celu obejście prawa, dotyczące:

a. korupcji,

b. zamówień publicznych,

c. usług, produktów i rynków finansowych,

d. przeciwdziałania praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu,

e. bezpieczeństwa produktów i ich zgodności z wymogami,

f. bezpieczeństwa transportu,

g. ochrony środowiska,

h. ochrony radiologicznej i bezpieczeństwa jądrowego,

i. bezpieczeństwa żywności i pasz,

j. zdrowia i dobrostanu zwierząt,

k. zdrowia publicznego,

l. ochrony konsumentów,

m. ochrony prywatności i danych osobowych,

n. bezpieczeństwa sieci i systemów teleinformatycznych,

o. interesów finansowych Skarbu Państwa Rzeczypospolitej Polskiej, jednostki samorządu terytorialnego oraz Unii Europejskiej,

p. rynku wewnętrznego Unii Europejskiej, w tym publicznoprawnych zasad konkurencji i pomocy państwa oraz opodatkowania osób prawnych,

q. konstytucyjnych wolności i praw człowieka i obywatela – występujące w stosunkach jednostki z organami władzy publicznej i niezwiązane z dziedzinami wskazanymi w pkt a-p;

8. Organ publiczny – naczelne i centralne organy administracji rządowej, terenowe organy administracji rządowej, organy jednostek samorządu terytorialnego, inne organy państwowe oraz inne podmioty wykonujące z mocy prawa zadania z zakresu administracji publicznej, właściwe do podejmowania działań następczych w dziedzinach wskazanych w ustawie o ochronie sygnalistów;

9. Osoba, której dotyczy zgłoszenie – osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna nieposiadająca osobowości prawnej, której ustawa przyznaje zdolność prawną, wskazana w zgłoszeniu lub Ujawnieniu publicznym jako osoba, która dopuściła się Naruszenia prawa lub jako osoba, z którą osoba, która dopuściła się Naruszenia prawa, jest powiązana;

10. Osoba pomagająca w dokonaniu zgłoszenia – osoba fizyczna, która pomaga Sygnaliście w zgłoszeniu lub Ujawnieniu publicznym w kontekście związanym z pracą i której pomoc nie powinna zostać ujawniona;

11. Osoba powiązana z sygnalistą – osoba fizyczna, która może doświadczyć działań odwetowych, w tym współpracownik lub osoba najbliższa Sygnaliście w rozumieniu art. 115 § 11 ustawy Kodeks karny;

12. Osoba przyjmująca Zgłoszenie – osoba wyznaczona przez TUW „TUW” do przyjęcia Zgłoszenia Naruszenia prawa i odnotowania Zgłoszenia w Rejestrze, osobą przyjmującą Zgłoszenie nie może być osoba, której dotyczy Zgłoszenie;

15. Postępowanie wyjaśniające – należy przez to rozumieć ogół czynności podjętych przez osoby upoważnione, których celem jest potwierdzenie Naruszenia prawa ujęte w Zgłoszeniu oraz zgromadzenie na tę okoliczność stosownej dokumentacji;

18. Rejestr zgłoszeń – należy przez to rozumieć rejestr prowadzony przez osobę upoważnioną, umożliwiający monitorowanie procesu przyjmowania Zgłoszeń, przeprowadzania Postępowań wyjaśniających i podejmowania Działań następczych w TUW „TUW”;

19. Sygnalista – należy przez to rozumieć osobę fizyczną, która zgłasza informację o naruszeniu prawa uzyskaną w kontekście związanym z pracą, w tym:

  • pracownik,
  • pracownik tymczasowy,
  • osoba świadcząca pracę na innej podstawie niż stosunek pracy, w tym na podstawie umowy cywilnoprawnej,
  • przedsiębiorca,
  • prokurent,
  • akcjonariusz lub wspólnik,
  • członek organu Towarzystwa,
  • osoba świadcząca pracę pod nadzorem i kierownictwem wykonawcy, podwykonawcy lub dostawcy,
  • stażysta,
  • wolontariusz,
  • praktykant,
  • funkcjonariusz w rozumieniu art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 18 lutego 1994 r. o zaopatrzeniu emerytalnym funkcjonariuszy Policji, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Służby Kontrwywiadu Wojskowego, Służby Wywiadu Wojskowego, Centralnego Biura Antykorupcyjnego, Straży Granicznej, Straży Marszałkowskiej, Służby Ochrony Państwa, Państwowej Straży Pożarnej, Służby Celno-Skarbowej i Służby Więziennej oraz ich rodzin;
  • żołnierz w rozumieniu art. 2 pkt 39 ustawy z dnia 11 marca 2022 r. o obronie Ojczyzny.

Za Sygnalistę uważa się również osobę fizyczną, w przypadku Zgłoszenia lub Ujawnienia publicznego informacji o Naruszeniu prawa uzyskanej w kontekście związanym z pracą przed nawiązaniem stosunku pracy lub innego stosunku prawnego stanowiącego podstawę świadczenia pracy lub usług lub pełnienia funkcji w podmiocie prawnym lub na rzecz tego podmiotu, lub pełnienia służby w podmiocie prawnym lub już po ich ustaniu.

20. TUW „TUW”, Towarzystwo – Towarzystwo Ubezpieczeń Wzajemnych „TUW”;

21. Ujawnienie publiczne – podanie informacji o naruszeniu prawa do wiadomości publicznej;

22. Zgłoszenie – należy przez to rozumieć ustne lub pisemne zgłoszenie , przekazane zgodnie z wymogami określonymi w ustawie o ochronie sygnalistów i w niniejszej procedurze;

23. Zgłoszenie wewnętrzne – należy przez to rozumieć ustne lub pisemne przekazanie informacji o Naruszeniu prawa w ramach niniejszej procedury;

24. Zgłoszenie zewnętrzne – należy przez to rozumieć ustne lub pisemne przekazanie informacji o Naruszeniu prawa Rzecznikowi Praw Obywatelskich albo organowi publicznemu; a w stosownych przypadkach również instytucji, organów lub jednostek organizacyjnych Unii Europejskiej.

§ 3 Zakres stosowania procedury

1. Wszyscy pracownicy, osoby świadczące pracę na podstawie innej niż stosunek pracy, w tym na podstawie umów cywilnoprawnych, członkowie organów statutowych TUW „TUW” mają możliwość do przekazywania informacji o wszelkich Naruszeniach prawa, zgodnie z niniejszymi zasadami.

2. Niniejsza procedura ma również zastosowanie do osób fizycznych, w przypadku zgłoszenia lub Ujawnienia publicznego informacji o Naruszeniu prawa uzyskanej w kontekście związanym z pracą, przed nawiązaniem stosunku pracy lub innego stosunku prawnego stanowiącego podstawę świadczenia pracy lub usług lub pełnienia funkcji w TUW „TUW” lub na rzecz TUW „TUW” lub gdy taki stosunek już ustał.

3. Niniejsza procedura nie ma zastosowania do:

a. informacji o naruszeniach dotyczących obowiązujących w TUW „TUW” regulacji wewnętrznych lub standardów etycznych, które zostały ustanowione przez TUW „TUW”,

b. informacji o naruszeniach dotyczących Prawa pracy, poza sytuacjami w których naruszenie takie może zostać uznane za Naruszenie prawa zgodnie z § 2 pkt 7,

c. informacji objętych tajemnicą zawodową zawodów medycznych oraz prawniczych.

§ 4 Obowiązki TUW „TUW”

1. TUW „TUW” jest zobowiązany do przeciwdziałania działaniom odwetowym stosowanym wobec Sygnalistów, w tym przede wszystkim dyskryminacji, mobbingowi i innym zachowaniom niepożądanym oraz reagowania w razie ich wystąpienia.

2. TUW „TUW” prowadzi politykę informacyjną, której celem jest upowszechnienie wiedzy o zasadach opisanych w niniejszej procedurze.

3. TUW „TUW” udziela informacji zwrotnej Sygnaliście, jeśli Sygnalista przekazał dane kontaktowe.

§ 5 Osoba przyjmująca i Osoba rozpatrująca Zgłoszenie Naruszenia prawa

1. Osoba przyjmująca Zgłoszenie w ciągu 7 dni od dnia wpływu Zgłoszenia potwierdza osobie zgłaszającej otrzymanie Zgłoszenia, chyba, że osoba zgłaszająca nie podała danych do kontaktu, na które należy przekazać potwierdzenie.

3. Osobą przyjmującą Zgłoszenia i Osobą rozpatrującą Zgłoszenia nie może być Osoba, której dotyczy Zgłoszenie, o ile zostało ono skierowane jako Naruszenie prawa bezpośrednio przez nią, bądź zachodzi lub może zachodzić konflikt interesów w rozumieniu regulacji wewnętrznej „Zasady zarządzania konfliktem interesów w Towarzystwie Ubezpieczeń Wzajemnych „TUW””.

5. W przypadku Zgłoszenia dotyczącego Dyrektora Biura Zgodności Zgłoszenie należy złożyć bezpośrednio do Prezesa Zarządu TUW „TUW”, który wyznaczy zarządzeniem Osobę przyjmującą Zgłoszenie i Osobę rozpatrującą Zgłoszenie, udzielając stosownego upoważnienia.

6. W przypadku, gdy zgłoszenie dotyczące Osoby przyjmującej Zgłoszenie wpłynie zgodnie z § 6 niniejszej procedury, Osoba przyjmująca Zgłoszenie zobowiązana jest niezwłocznie przekazać Zgłoszenie do Prezesa Zarządu TUW „TUW”, który wyznaczy zarządzeniem inną Osobę przyjmującą Zgłoszenie i Osobę rozpatrującą Zgłoszenie, udzielając stosownego upoważnienia.

§ 6 Sposoby przekazywania Zgłoszeń

1. Zgłoszenia mogą być dokonywane ustnie lub pisemnie.

2. Zgłoszenie ustne, dokonywane jest za pośrednictwem nienagrywanej linii telefonicznej, a następnie dokumentowane w formie protokołu rozmowy sporządzonego przez Osobę przyjmującą zgłoszenie. Protokół odtwarza przebieg rozmowy. Na zakończenie rozmowy telefonicznej protokół jest odczytywany Sygnaliście, umożliwiając Sygnaliście autoryzację lub zgłoszenie uwag i zmian do protokołu.

3. Dedykowana do kontaktu w celu dokonania zgłoszenia ustnego jest linia telefoniczna o numerze: 519 061 275.

4. Zgłoszenia ustne mogą być również składane podczas bezpośredniego spotkania z Osobą przyjmującą zgłoszenia Naruszenia prawa.

5. Zgłoszenia pisemne mogą być składane w formie papierowej lub elektronicznej przez wypełnienie i złożenie formularza, stanowiącego Załącznik nr 2 do niniejszej procedury.

6. Dedykowane do kontaktu w celu dokonania zgłoszenia pisemnego są:

  • adres poczty elektronicznej: sygnalista@tuw.pl
  • adres korespondencyjny: Dyrektor Biura Zgodności (Naruszenie prawa), ul. Henryka Raabego 13, 02-793 Warszawa.

7. Ostateczny wybór trybu zgłoszenia należy do Sygnalisty.

8. Zgłoszenia mogą mieć charakter anonimowy lub imienny. W przypadku zgłoszeń anonimowych Osoba przyjmująca zgłoszenie mając na względzie interes Towarzystwa, może zainicjować Postępowanie wyjaśniające, przekazać je do innej jednostki organizacyjnej lub pozostawić je bez rozpoznania.

§ 7 Rozpatrzenie wstępne i Postępowanie wyjaśniające

15. Osoba przyjmująca Zgłoszenie, Osoba rozpatrująca Zgłoszenie, członkowie Komisji, jak również wszystkie osoby zaangażowane w rozpatrzenie Zgłoszenia lub Postępowanie wyjaśniające działają zgodnie z zasadami: bezzwłocznego działania, poufności, obiektywności, bezstronności, niezależności, ukierunkowania na wszechstronne wyjaśnienie stanu faktycznego.

§ 8 Tryb rozpatrywania Zgłoszeń

3. Po przeprowadzeniu Postępowania wyjaśniającego, nie później niż po upływie 3 miesięcy od dnia potwierdzenia przyjęcia Zgłoszenia, Osoba przyjmująca Zgłoszenie przekazuje Sygnaliście informację zwrotną, chyba że Sygnalista nie podał danych kontaktowych, które umożliwiłyby przekazanie informacji zwrotnej.

§ 10 Zasada poufności

1. Wszystkie informacje zgromadzone podczas procesów opisanych niniejszą procedurą objęte są obowiązkiem zachowania poufności.

2. Do przyjmowania i rozpatrywania zgłoszeń, podejmowania działań następczych oraz przetwarzania danych osobowych, mogą być dopuszczone wyłącznie osoby posiadające pisemne upoważnienie.

3. Osoby upoważnione są obowiązane do zachowania tajemnicy w zakresie informacji i danych osobowych, które uzyskały w ramach przyjmowania i rozpatrywania Zgłoszeń, oraz podejmowania Działań następczych, także po ustaniu stosunku pracy lub innego stosunku prawnego, w ramach którego wykonywały tę pracę.

4. Osoba przyjmująca Zgłoszenie, Osoba rozpatrująca Zgłoszenie, strony postępowania, świadkowie, członkowie Komisji, a także inne osoby zaangażowane w przeprowadzanie Postępowań wyjaśniających i podejmowanie Działań następczych zobowiązani są do zachowania poufności informacji.

5. W przypadku dokonania zgłoszenia imiennego dostęp do danych osobowych Sygnalisty pozwalających na ustalenie jego tożsamości ujawniany jest Osobie przyjmującej Zgłoszenie, a innym osobom tylko w przypadku, gdy na kolejnym etapie postępowania ujawnienie tożsamości Sygnalisty jest zasadne i wyłącznie po uzyskaniu uprzedniej zgodą Sygnalisty.

6. Osoby uczestniczące w postępowaniu uniemożliwiają nieupoważnionym osobom uzyskanie dostępu do informacji objętych zgłoszeniem oraz zapewniają ochronę tożsamości Sygnalisty, osoby, której dotyczy zgłoszenie, oraz osoby trzeciej wskazanej w zgłoszeniu. Ochrona poufności dotyczy informacji, na podstawie których można bezpośrednio lub pośrednio zidentyfikować tożsamość takich osób.

7. Osoba przyjmująca Zgłoszenie, a także inne Osoby rozpatrujące Zgłoszenie, nie są uprawniona do podejmowania czynności zmierzających do ustalenia danych osobowych Sygnalisty, w przypadku dokonania Zgłoszenia anonimowego.

§ 11 Zakaz działań odwetowych i środki ochrony

1. Sygnalista podlega ochronie od chwili dokonania Zgłoszenia Naruszenia prawa lub Ujawnienia publicznego, pod warunkiem że miał uzasadnione podstawy sądzić, że informacja będąca przedmiotem Zgłoszenia lub Ujawnienia publicznego jest prawdziwa w momencie dokonywania Zgłoszenia lub Ujawnienia publicznego i że stanowi informację o Naruszeniu prawa.

2. Wobec Sygnalisty nie mogą być podejmowane Działania odwetowe ani próby lub groźby zastosowania takich działań.

3. Jeżeli praca była, jest lub ma być świadczona na podstawie stosunku pracy, wobec Sygnalisty nie mogą być podejmowane działania odwetowe, polegające w szczególności na:

a. odmowie nawiązania stosunku pracy;

b. wypowiedzeniu lub rozwiązaniu bez wypowiedzenia stosunku pracy;

c. niezawarciu umowy o pracę na czas określony lub umowy o pracę na czas nieokreślony po rozwiązaniu umowy o pracę na okres próbny, niezawarciu kolejnej umowy o pracę na czas określony lub niezawarciu umowy o pracę na czas nieokreślony po rozwiązaniu umowy o pracę na czas określony – w przypadku, gdy Sygnalista miał uzasadnione oczekiwanie, że zostanie z nim zawarta taka umowa;

d. obniżeniu wysokości wynagrodzenia za pracę;

e. wstrzymaniu awansu albo pominięciu przy awansowaniu;

f. pominięciu przy przyznawaniu innych niż wynagrodzenie świadczeń związanych z pracą lub obniżeniu wysokości tych świadczeń;

g. przeniesieniu na niższe stanowisko pracy;

h. zawieszeniu w wykonywaniu obowiązków pracowniczych lub służbowych;

i. przekazaniu innemu pracownikowi dotychczasowych obowiązków Sygnalisty;

j. niekorzystnej zmianie miejsca wykonywania pracy lub rozkładu czasu pracy;

k. negatywnej ocenie wyników pracy lub negatywnej opinii o pracy;

l. nałożeniu lub zastosowaniu środka dyscyplinarnego, w tym kary finansowej, lub środka o podobnym charakterze;

m. przymusie, zastraszaniu lub wykluczeniu;

n. mobbingu;

o. dyskryminacji;

p. niekorzystnym lub niesprawiedliwym traktowaniu;

q. wstrzymaniu udziału lub pominięciu przy typowaniu do udziału w szkoleniach podnoszących kwalifikacje zawodowe;

r. nieuzasadnionym skierowaniu na badania lekarskie, w tym badania psychiatryczne, chyba że przepisy odrębne przewidują możliwość skierowania pracownika na takie badania;

s. działaniu zmierzającym do utrudnienia znalezienia w przyszłości pracy w danym sektorze lub w danej branży na podstawie nieformalnego lub formalnego porozumienia sektorowego lub branżowego;

t. spowodowaniu straty finansowej, w tym gospodarczej, lub utraty dochodu;

u. wyrządzeniu innej szkody niematerialnej, w tym naruszeniu dóbr osobistych, w szczególności dobrego imienia Sygnalisty.

4. Za działania odwetowe z powodu dokonania Zgłoszenia lub Ujawnienia publicznego uważa się także próbę lub groźbę zastosowania środka określonego w ust. 3.

5. Jeżeli praca lub usługi były, są lub mają być świadczone na podstawie innego niż stosunek pracy stosunku prawnego stanowiącego podstawę świadczenia pracy lub usług lub pełnienia funkcji, ust. 2 – 4 stosuje się odpowiednio, o ile charakter świadczonej pracy lub usług lub pełnionej funkcji nie wyklucza zastosowania wobec Sygnalisty takiego działania.

6. Jeżeli praca lub usługi były, są lub mają być świadczone na podstawie innego niż stosunek pracy stosunku prawnego stanowiącego podstawę świadczenia pracy lub usług lub pełnienia funkcji, dokonanie Zgłoszenia lub Ujawnienia publicznego nie może stanowić podstawy działań odwetowych ani próby lub groźby zastosowania działań odwetowych, obejmujących w szczególności:

a. wypowiedzenie umowy, której stroną jest Sygnalista, w szczególności dotyczącej sprzedaży lub dostawy towarów lub świadczenia usług, odstąpienie od takiej umowy lub rozwiązanie jej bez wypowiedzenia;

b. nałożenie obowiązku lub odmowę przyznania, ograniczenie lub odebranie uprawnienia.

7. Sygnalista, wobec którego dopuszczono się działań odwetowych, ma prawo do odszkodowania w wysokości nie niższej niż przeciętne miesięczne wynagrodzenie w gospodarce narodowej w poprzednim roku lub prawo do zadośćuczynienia.

8. Osoba, która poniosła szkodę z powodu świadomego Zgłoszenia nieprawdziwych informacji przez Sygnalistę, ma prawo do odszkodowania lub zadośćuczynienia za naruszenie dóbr osobistych od Sygnalisty, który dokonał takiego Zgłoszenia.

9. Dokonanie Zgłoszenia lub Ujawnienia publicznego nie może stanowić podstawy odpowiedzialności, w tym odpowiedzialności dyscyplinarnej lub odpowiedzialności za szkodę z tytułu naruszenia praw innych osób lub obowiązków określonych w przepisach prawa, w szczególności w przedmiocie zniesławienia, naruszenia dóbr osobistych, praw autorskich, ochrony danych osobowych oraz obowiązku zachowania tajemnicy, w tym tajemnicy przedsiębiorstwa, pod warunkiem że Sygnalista miał uzasadnione podstawy sądzić, że Zgłoszenie lub Ujawnienie publiczne jest niezbędne do ujawnienia Naruszenia prawa zgodnie z ustawą o ochronie sygnalistów.

10. W przypadku wszczęcia Postępowania prawnego dotyczącego odpowiedzialności, o której mowa w ust. 9, Sygnalista może wystąpić o umorzenie takiego postępowania.

11. Przepisy niniejszego paragrafu stosuje się odpowiednio do Osoby pomagającej w dokonaniu Zgłoszenia oraz Osoby powiązanej z Sygnalistą.

12. Przepisy niniejszego paragrafu stosuje się odpowiednio do osoby prawnej lub innej jednostki organizacyjnej pomagającej Sygnaliście lub z nim powiązanej, w szczególności stanowiącej własność Sygnalisty lub go zatrudniającej.

13. Nie można zrzec się praw określonych w niniejszym paragrafie ani przyjąć na siebie odpowiedzialności za szkodę powstałą z powodu dokonania Zgłoszenia. Nie dotyczy to przyjęcia odpowiedzialności za szkodę powstałą z powodu świadomego Zgłoszenia lub Ujawnienia publicznego nieprawdziwych informacji.

§ 12 Przetwarzanie danych osobowych

1. Administratorem Danych Osobowych zawartych w rejestrze, o którym mowa w niniejszym Regulaminie jest Towarzystwo.

2. Dane Osobowe, zgromadzone w ramach wykonywania działań wskazanych w niniejszej procedurze chronione, są zgodne z obowiązującymi przepisami oraz obowiązującymi w Towarzystwie regulacjami wewnętrznymi w zakresie ochrony danych osobowych.

3. Dane Osobowe zgłaszającego, pozwalające na ustalenie jego tożsamości, nie podlegają ujawnieniu nieupoważnionym osobom, chyba że za jego wyraźną zgodą.

4. Zapisu zawartego w ustępie 3 (powyżej) nie stosuje się w przypadku, w którym ujawnienie jest koniecznym i proporcjonalnym obowiązkiem wynikającym z przepisów prawa w kontekście prowadzonych przez organy publiczne lub sądy, odpowiednio – Postępowań wyjaśniających lub postępowań przygotowawczych lub sądowych, w tym w celu zagwarantowania prawa do obrony przysługującego osobie, której dotyczy Zgłoszenie.

5. TUW „TUW”, po otrzymaniu Zgłoszenia przetwarza dane osobowe w zakresie niezbędnym do przyjęcia Zgłoszenia lub podjęcia ewentualnego działania następczego. Dane osobowe, które nie mają znaczenia dla rozpatrywania Zgłoszenia, nie są zbierane, a w razie przypadkowego zebrania są niezwłocznie usuwane. Usunięcie tych danych osobowych następuje w terminie 14 dni od chwili ustalenia, że nie mają one znaczenia dla sprawy.

6. Dane Osobowe, przetwarzane w związku z przyjęciem Zgłoszenia lub prowadzeniem Postępowania wyjaśniającego oraz dokumenty związane z tym Zgłoszeniem są przechowywane przez okres 3 lat po zakończeniu roku kalendarzowego, w którym przekazano Zgłoszenie zewnętrzne do organu publicznego właściwego do podjęcia działań następczych lub w którym zakończono działania następcze z nich wynikające lub po zakończeniu postępowań zainicjowanych tymi działaniami.

7. W przypadku, o którym mowa w ust. 5 i 6, TUW „TUW” niezwłocznie usuwa dane osobowe oraz niszczy dokumenty związane ze Zgłoszeniem po upływie okresu przechowywania, chyba, że akta te stanowią część akt postępowań przygotowawczych lub spraw sądowych lub sądowo-administracyjnych.

8. Klauzula informacyjna w zakresie danych osobowych stanowi Załącznik nr 4 do niniejszej procedury.

§ 13 Postanowienia końcowe

1. Postanowienia zawarte w niniejszej procedurze, nie wyłączają uprawnień do dokonania Zgłoszenia zewnętrznego do właściwego organu oraz dochodzenia roszczeń na drodze sądowej.

2. W zakresie nieokreślonym przepisami niniejszej procedury do rozpoznania Zgłoszeń stosuje się powszechnie obowiązujące przepisy prawa oraz przepisy wewnętrzne, obowiązujące w TUW „TUW”.